June 19, 2012

Teruskan..bohongi aku. :)


Tidak ditujukan kepada encik teman lelaki, tetapi entri khas panjang lebar untuk menggambarkan perasaan kecewa kepada seorang yang dianggap seperti teman.

Dear Cik A,

Dikesempatan ini saya ingin merakamkan setinggi-tinggi kekesalan saya kerana mempercayai anda. Anda tahu, RM2k memang besar, tapi nilai intelektual dan maruah saya lebih mahal daripada itu. Selalunya saya tidak mudah percaya begini. Tapi saya juga manusia, mudah berasa simpati dan percayakan orang terutamanya wanita yang cukup hebat pendidikannya, cukup mantap retoriknya, cukup manis bicaranya..kiranya serba cukup. Saya letak diri saya sebagai seorang kawan, saya relakan khidmat tak berbayar saya selama 3 bulan ini. Saya fikirkan itu sebagai suatu tuntutan fardu kifayah. (Juga nak cari saham akhirat) Tapi apabila saya dirundung kesusahan, bukankah harus, bagi seorang yang saya anggap memegang amanah duit ringgit saya sebanyak RM2k untuk membantu? At least, pay me back? Tapi takpe, hati yg sakit memang sakit. Pengadilan dunia memang takkan saya pilih, Walaupun hampir nak pilih dah. Saya cuma mahukan anda sedar yang disebalik kemegahan yg anda cukup banggakan, HUBUNGAN SESAMA MANUSIA amat penting. Saya mungkin manusia keberapa yang menjadi kecil di tangan anda, tapi takpa, pantun Melayu ada cakap: 

"ADA UBI ADA BATAS, ADA HARI BOLEH BALAS"

Tapi, biarlah Dia yg di atas membalas. I am keeping my cool.

Justeru, tersukanlah..Bohongi aku dengan semua retorika anda. :)

June 9, 2012

Of being a student, a lecturer, a humanist

Life ain't easy. Guess everyone knows that. Multitasking can never be easy, therefore, Kudos to those who are able to multitask well. What about the entry's heading then, cudda it mean something I wanna reflect on being a student and a lecturer? I've been juggling between these 2 professions, which I tell you, is the worst combination of multitasking category that I thought I would be able to handle. It is difficult. It is challenging. And it could be heart wrenching at times. 

I am not sure on how to put it in layman's word in order to help all pf you to comprehend the situation. It is like..Shoot, I think it is best to give you a situation. If I were to be in my supervisor's room in UKM; to discuss about thesis, to discuss about my subject orientation which will later be transformed into my expertise (so-called), I am definitely in worry of my students and managerial respondibility in TM College. And whilst I am in TM College, working; I definitely also worry about my study. It's direction, my ability to graduate-on-time. and yadda yadda. Hiahhhh.

I wish that I could life a more quiet and reserved life.

I wish to able finish this Master study.

And at the same time, I need to perform, career-wisely.


Huarghhh, I am WORRIED.


May 29, 2012

Landasan Keretapi

Di landasan keretapi, ada 3 fakta yang saya cukup terkesan dengan:

Fact 1: Orang kelainan upaya (buta) sehari suntuk jual tisu, jual kudap2an.

Setiap hari di stesen LRT, wujud seorang lelaki cacat penglihatan tanpa jemu jual tisu. Mengharapkan akan adenya dentingan syiling yg akan masuk ke bakulnya. Duduk atas bangku hanya bersandarkan dinding untuk hasil yang mungkin hanya berbelas ringgit sehari. Bila ditanya, katanya 8.30 malam selalunya balik lah. Tanya lagi..'nanti sapa ambil abang? duit ni abang simpan tak?' Tersipu2 dia tundukkan muka. Penatnya dia. Sedih..... hanya bunyi tren, hon kereta, dan derap tapak kaki manusia jadi peneman sunyinya. Kalau ada daya, rasa nak bawak balik rumah je.

Fact 2: Kakak yang korek tong sampah; kutip tin, lenyekkan dan jual tin.

Setiap petang di stesen KTM, ada seorang perempuan yang kutip tin untuk dijual. Pak2 Iran, Awang Hitam dan Arab yg tak reti bahasa dan  yg lagi rasa dia maha kaya akan gelakkan kakak ni sebab korek tong sampah atau rela tunggu tin minuman mereka untuk dikumpulnya. Tapi kakak ni senyum je. Ada suatu hari pen terjatuh dari bag. Dengan pemalasnya malas nak kutip sebab fikir 'alah Pilot gel berapa ringgit je'. Kakak ni nampak dan terus kutip. Sambil tu dia tanya 'adik punya ke?' dengan senyuman yang tak pernah lekang. Tersenyum juga menjawab 'taklah' kerana malas nak bersoal jawab akan pen yg sikit lagi nak habis dakwatnya. Respon tak terduga 'Kakak ambillah. Untuk anak. Mesti dia suka'. Kaedahnya hanya terloponglah saya. Sedih...... Kalau ini relevan, akan kujatuhkan pen hari2 supaya anak dia gembira. Sumpah sedih....

Fact 3: Budak lelaki darjah 5 yang rajin nak tolong belikan koin biru LRT di mesin vending tiket.

Selang setiap 2 hari di waktu petang, akan wujud seorang budak lelaki sumpah comel yang akan berdiri tepi ticket vending machine dan tanya 'Kakak/Abang/Acik nak pergi mana? Biar saya buatkan'. Dia akan dengan ikhlasnya, dengan penuh minatnya tekan2 skrin tu untuk dapatkan koin ke destinasi yang dikehendaki. Bila ditanya duduk kat mana, tangan menujah kearah entah mana2. Duduk flat katanya. Bila nak bagi upah dia menolak. "Mak cakap tolong orang kena ikhlas'. Baiknya kau , dik. Oleh itu setiap kali dia nak belikan aku koin, ambil kau duit selain seringgit supaya baki tu dia tak malu nak amnbil. Bila ditanya 'asal main kat stesen?' Jawabnya tunggu mak. Bila ditanya mak kerja apa, rupanya mak dia tukang bersih2 di stesen. Dan dia akan tunggu maknya untuk pulang bersama-sama. Bagus dik kau sayang mak kau. :) Akak suka...

Keretapi dan hidup tak dapat dipisahkan. Ada yang jadikan stesen keretapi itu rumah keduanya, tempat mencari rezekinya, tempat bermainnya. Aku? akan terus naik keretapi.... sebab banyak aku belajar tentang hidup dari keretapi. Tentang keretapinya, tentang landasannya..dan tentang warga2nya. Keretapi akan terus relevan dalam hidup aku seperti juga dalam hidup mereka:)

May 9, 2012

I AM NOT A.... BUT I AM A.....

I AM NOT A/ AN .........................

1) Online entrepreneur- You will not find anything on selling shirts, shoes, scarves online in any part of my blog.

2) Celebrity blogger- You will never see me trying to organize any online contest or gathering to celebrate my followers. I don't think I have any.

3) Virtual demonstrator a.k.a virtual anti-establishment- You may never find my post protesting any policy made both by the proposition or opposition organization of the country.

4) Infotainment journalist- Nothing will be posted on celebrity gossips etc marriage, breakups, legal actions..etc etc...

BUT I AM A/AN ..........

1) Lover- Sometimes I will write  dedications for the love I have for my family members, my best friends, my acquaintances, my superiors, my other half.

2) Observer- All the time I will write reflection on my life experience. Often on whatever I watched, I experienced...whatever I handled.

3) Language Instructor- There will be times I will write about my students, my pedagogical agents and methods.. and everything related to the teaching and learning of English and German.

4) Book lover- Being an avid reader makes me keen to write reviews and opinions and novels I have read. I love doing this.

5) Motivator- This is just a try and error event. I am not one but I believe by sharing motivational quotes that i have clung to may not just inspires me but as well helps to empower you. :) Sharing is loving.

That are basically what I am and what I am not thus I hope all of you may just..........


Will ya?'

thehehe.....

May 8, 2012

MENGIBARKAN PANJI-PANJI.


We know them..We support them..We cheer for them.

EURO is coming.

Die FuƟballmannschaft ist sehr groƟ.
 
Fliege Deutsche fahne fliege.

Kenangan mengusik jiwa

Bukan sekadar tempelan lirik dalam sebuah lagu malar segar. Bukan juga suatu slot radio di stesen Klasik fm. Kenangan, dialih bahasa secara bermaksud memori. Memori adalah sisa ingatan yg terwujud hasil emansipasi perasaan yg tertindih dengan beberapa momen-momen yang dianggap nostalgik untuk dikenang. Apa boleh buat bila kenangan tu datang? Biarkan je, getus hati. Macam mana dia datang, macam tulah dia pergi. Nak dibuang sayang....

Bila teserempak di MPAJ pagi ini..macam2 perasaan.. Saya fikir saya profesional namun tidak pula dikala isunya personal. Haihh hehe.. Awak, kelihatan bagus mcm biasa. Saya hargai fakta awak cuba tersenyum pada saya. In fact, you did smile. Dan bila awak angkat sedikit topi awak tanda menunjukkan hormat buat saya; mcm berhenti jantung saya la SMF.

Saya tau mcm2 saya dah marah awak. Berbakul2 leteran saya. Tapi itu merubah fakta yang kita tidak mampu pergi jauh. Saya fikir saya dah lepaskan ingatan tentang awak, tapi ianya masih ada.

Saya cuma harapkan semuanya okay. Urusan kerja anda, keselamatan anda. :)

Kenangan tu memanglah mengusik jiwa. Biarlah apa boleh buat. Saya takkan lupakan 25 Mac 2011. Sambutan Hari Polis ke 204. Hehe. Bangga lah masa tu. Takpa, ianya akan terus kekal dalam ingatan saya. Juga segala kenangan lain yang pernah kita berkongsi.

P/S: Rasenya satu hari nanti nak tulis documentary la pasal awak..haha... Be safe, Insp. May you always be blessed. 

Dearest Maj Junaidi Ahmad,

The moment I started to befriend you on FB, I hate you. Hate you in the sense of 'hateyousomuch. keep pissin' me off'. I thought you are a snob. The bragging kind of soldier. With you British accented English on top. Euww. "You must be a plastic kind. Kinda fake.' That's the stigma I had for you.

Later on, I got to know you better. You started to be very kind. A motivator who would shower me with motivational words just to get over my loss. And the good progress was, we started to exchange stories..and point of views. Yours are from the perspective of a military man and mine are surely academic. You are pragmatic whilst I am a realist. But we are both practical. Romantic are we? No we are not. :) Our relationship is mutual and matured.

A year with your company. What do you expect me to say? I shall say we made a good progress. And we make a very good pair. To end this entry, I just wish to say this to you. If ever there are times when you feel like asking... Just ask. Please ask. Because I think at this stage, If you ask me, I am READY!!! :) <3


p/s: The thought of you make me a little cheesy. See the virtual carving I made for you below. Haha