February 25, 2011

I LOVE MY BLOG, why??

Rasa kecintaan pada blog ini, walaupun blog in yang entah kesejuta kalinya entah. Yang lain lupa passwordlah, lupa username lah.. Malas nak retrieve, solusinya buatlah baru je. Asalnya, takada apa sangatlah pun kan. Iye2 je subscribe blog. Ikut-ikut orang sebab asalnya saya cukup senang menggunakan FB. Ada je nukilan, post dekat notes. Bila tengok orang lain ada blog, teringin jugak nak buat, maka wujudlah 'Life's Brief Candle' ni. Titlenya memang bersemangat la bahasa omputeh, hehe..contentnya campur2 tapinya. Kenapa 'Life's Brief Candle?' Macam pernah dengarkan ayat tu? Haa, nilah yang nak cerita.. 'Life's Brief Candle' ni asalnya tajuk 'poem' karangan Shakespeare berjudul yang sama. Kita belajarnya masa Form 1. Ingat tak..? Yang startingnya 'Tomorrow..Tomorrow..Tomorrow' tu laaa.. ha'ah yang tu.. :-)
          Saya sayangkan 'Life's Brief Candle' ni sebab saya mula menemui sisi lain dalam diri saya melaluinya. Ye memanglah bukan secara melulu penemuan tu berlaku. Saya berkenalan dengan Cik Wanfeedahoney yang manis tu. Jenuhla mencari beliau di FB, x jumpa2. Saya tanyalah samada boleh tak nak add kat FB jawapannya negatif, negatif bukanla sebab beliau taknak berkawan dengan saya, rupanya sebab takde FB. Tapi katanya, ada blog. Berbekalkan url yang diberinya saya mula lah mencari blog beliau. Tadaaa, jumpa! Blog kaler pink yang ceria. Walaupun pada asalnya hati terdetik, 'Amboi, pinknya maksu' (haha..equivalent utk merahnya mak ngah). Ampun kak..hehehe..Dah alang2 jumpa, bingor benor klau x follow. Follow lahhh..dah follow tu takkan bingor lagi takmau komen..hissssshhh..maka mulalah sesi komen mengomen di entri beliau.. Dek kerana itu, saya mula rajinla bukak blog dan baca..klik link rakan2 blogger beliau yang lain..dan baca lagi..baca lagi dan lagi..dan akhirnya, 'seru' untuk menulis tu pun datang balik. Thanks kak sebab buat saya 'jumpa' apa yang saya hilang slama ni..hehe.. Sebab tulah sayang 'Life's Brief Candle' ni.. kalau tak kerana blog ni, x kerana follow Kak Fida..takdela saya menulis.. kan??  Macam tak percaya jer..dulu saya memang 'disorganized'..diari pun tak pernah teringin nak tulis..takut takde idea..tapi tengokla sekarang..Even lately dah jarang terasa nak bukak FB..asyik fikir nak update blog jer..hehe
          Selain dari tu, faktor menyayangi 'Life's Brief Candle' ni adalah kerana ianya menjadi tempat mengekspresikan perasaan la. Ada benda yang kita tak boleh nak cakap face-to-face and straight forward, kita communicate kan ia dalam blog. Setengah orang, dengan kening ternaik sebelah, akan counter balik tanya, tak ke dengan menuliskan ia dalam blog, macam dengan bestnya segala private thoughts, akan menjadi tatapan umum, is it that now you're implying the notion of 'to hell with privacy?' Oops, macam P.O.I masa debate kan. Hehe.. Jawapan dari premis kerajaan sekarang: Saya tidak melihat sebarang unsur-unsur 'menjual' diri yang keterlaluan dalam mengekspresi rasa melalui blog. Blog writing is a part of creative writing. Remember the biiiigggggg umbrella of 'creative writing?' We have poems, short-stories, novel, anecdotes and now, thanks to the technology, we have blog writing.Segala apa yang ditulis, mungkin berdasarkan kepada kisah benar, tapa naratifnya pasti berbeza-beza ikut mood dan kreativiti penulis kan? Takdela dia nak bulat-bulat 'story mory' terus; mestila ade alter sini, modify sana. Kalau semua detail nak tarok bluntly, tu dah macam karangan berformat UPSR, PMR, SPM, yakni penulisan laporan. Ye dakk, x gitu?
          Dan akhir sekali, saya amat menyayangi blog saya sebab saya dapat kenalan baru. (tidak bermaksud melupakan kenalan lama..kita memang kawan 'to death' la..ala mcm ayat2 aku yg selalu laa..to hell, to death..to eternity..) hehe cuma yang bestnya kawan baru ni, kita ada mutual understanding, i read urs, u read mine, i follow (nada macam salleh yaacob ok!) u, u follow me (alamak sekali brand kosmetik daa..hehe), i comment u, u comment me.. kan ke best culture nya tu? I like!! Banyak sangat tau positive aspects yg boleh dikaji dari aktiviti blogging (well, teringat mase belajar subjek dampak dan kritik sosial dulu..yela gatal pegi ambil subject mass communication walhal saya seorang linguist..tapi takpela yg penting ilmunya kan..) yang cukup masuk dengan diri saya. Tak tahulah samada entri i menepati kriteria contest yang sedang dianjurkan cik yuyu zulaikha, but this is what i got to say about my blog and imma' stick to my points like glue (over!) hehe.. Tu jela kot..dah panjang sgt ni.. Wassalam~

P/S: sebenarnya i masuk contest ni..

Tapi rasanya macam dah kalah tanpa bertanding sebab org lain punya best2 lg..hehehe

3 comments:

  1. Pertamanya...Tipah tertipu..tipah tertipu.
    Dah feeling dah baca mula2 tu...last2 cakap masuk contest...but still semua tu betullah kan:-)
    Well, siapa lagi nak sayang blog kita kalau bukan kita sendiri. Siapa lagi nak puji blog kita kalau bukan kita sendiri...Tapi walau apa pun, u have a very nice blog dan keep it up..
    Salam santai dan keep in touch.

    ReplyDelete
  2. ishhh... apsal lom bertanding siang2 dah mengaku kalah ni... huhuhu... chayoo ili!! gud luck!

    --> jumpa tak blog nadya?

    ReplyDelete
  3. @jomsantaisekejap: alololo, kesian u.. hehe..tenkiu sebab visit balik. ;) salam perkenalan..
    @kak fida: hehe..blog nadya? dah jumpa.klon blog akak la tu..pink! hehehe..cume dia ade dotdot..

    ReplyDelete